חכמת נשים-ד"ר ענת גור
  • אודות
    • קליניקה לטיפול בנשים ובנערות – אודות
    • צוות מרכז חכמת נשים
    • מסגרות לטיפול בנשים ונערות
      • מסגרת “בית נגה”
      • מסגרת “בית משלך”
      • מסגרת הדירות
    • חכמת נשים בתקשורת
  • שירותים
    • הרצאות השתלמויות וסדנאות
      • סדנה לאמהות ובנות מצווה
      • הרצאות וסדנאות בנושא הפרעות אכילה
      • סדנאות העצמה נשים וקריירה
    • טיפול אישי
      • טיפולי פסיכותרפיה לנשים
      • ייעוץ וטיפול בנערות מתבגרות
      • טיפול בפגיעות מיניות
      • טיפול בהפרעות אכילה
      • טיפול בדיכאון לאחר לידה
      • סטיילינג תרפי
      • טיפול מומחה לנשים חרדיות
      • טיפול זוגי פמיניסטי
      • טיפול בנשים, גברים וזוגות שסובלים מאלימות ביחסים אינטימיים
    • טיפול קבוצתי
      • סדנת יוגה ממוקדת טראומה בהנחיית רייצ’ל אורן
  • קורסים והשתלמויות
  • מאמרים
    • עכשיו ‘זה פה’! על הקשר בין יחסים, גוף, קשיבות וויסות
    • בית זה לא תמיד מקום בטוח: משמעות השהייה הכפויה בבית עבור נשים נפגעות אלימות
    • אמהות בימי קורונה
    • ה”שד” בבטן: דיכאון בזמן ההריון
    • עקרונות יסוד בפסיכותרפיה/יעוץ לנשים
    • הטיפול בבעיות (הפרעות) אכילה
    • אידיאל היופי המעוות והשפעתו על חיינו
    • “הסרסור שלי לא היה צריך ללמד אותי כלום אבא לימד אותי הכול בבית” – גילוי עריות כגורם מרכזי בהתדרדרות של נשים ונערות לזנות, סמים ועבריינות – ד”ר ענת גור
    • אימהות וילדים על קצה רצף הסיכון ד”ר ענת גור
      • מחשבות על חוות דעת מומחית במשפטי טראומות מיניות – ד”ר ענת גור
    • אסונות האהבה – מגיפת האלימות נגד נשים בישראל – מסיכון לסיכוי
    • גוף זר: הפרעות אכילה, פגיעות מיניות בילדות וטיפול מותאם – פתח דבר + מבוא
    • התפוח המורעל – יחסי אמהות בנות והשפעתם על יחסי הטיפול עם נשים
    • מאמר על הקשר שבין הזמר המפורסם, אונס קבוצתי של נערה ע”י בני טובים…
  • צרו קשר
  • אודות
    • קליניקה לטיפול בנשים ובנערות – אודות
    • צוות מרכז חכמת נשים
    • מסגרות לטיפול בנשים ונערות
      • מסגרת “בית נגה”
      • מסגרת “בית משלך”
      • מסגרת הדירות
    • חכמת נשים בתקשורת
  • שירותים
    • הרצאות השתלמויות וסדנאות
      • סדנה לאמהות ובנות מצווה
      • הרצאות וסדנאות בנושא הפרעות אכילה
      • סדנאות העצמה נשים וקריירה
    • טיפול אישי
      • טיפולי פסיכותרפיה לנשים
      • ייעוץ וטיפול בנערות מתבגרות
      • טיפול בפגיעות מיניות
      • טיפול בהפרעות אכילה
      • טיפול בדיכאון לאחר לידה
      • סטיילינג תרפי
      • טיפול מומחה לנשים חרדיות
      • טיפול זוגי פמיניסטי
      • טיפול בנשים, גברים וזוגות שסובלים מאלימות ביחסים אינטימיים
    • טיפול קבוצתי
      • סדנת יוגה ממוקדת טראומה בהנחיית רייצ’ל אורן
  • קורסים והשתלמויות
  • מאמרים
    • עכשיו ‘זה פה’! על הקשר בין יחסים, גוף, קשיבות וויסות
    • בית זה לא תמיד מקום בטוח: משמעות השהייה הכפויה בבית עבור נשים נפגעות אלימות
    • אמהות בימי קורונה
    • ה”שד” בבטן: דיכאון בזמן ההריון
    • עקרונות יסוד בפסיכותרפיה/יעוץ לנשים
    • הטיפול בבעיות (הפרעות) אכילה
    • אידיאל היופי המעוות והשפעתו על חיינו
    • “הסרסור שלי לא היה צריך ללמד אותי כלום אבא לימד אותי הכול בבית” – גילוי עריות כגורם מרכזי בהתדרדרות של נשים ונערות לזנות, סמים ועבריינות – ד”ר ענת גור
    • אימהות וילדים על קצה רצף הסיכון ד”ר ענת גור
      • מחשבות על חוות דעת מומחית במשפטי טראומות מיניות – ד”ר ענת גור
    • אסונות האהבה – מגיפת האלימות נגד נשים בישראל – מסיכון לסיכוי
    • גוף זר: הפרעות אכילה, פגיעות מיניות בילדות וטיפול מותאם – פתח דבר + מבוא
    • התפוח המורעל – יחסי אמהות בנות והשפעתם על יחסי הטיפול עם נשים
    • מאמר על הקשר שבין הזמר המפורסם, אונס קבוצתי של נערה ע”י בני טובים…
  • צרו קשר
ראשי » מאמרים » חכמת הורים בעיתות חרום ומצוקה – כיצד ניתן לסייע לילדים ? גלי לוין MA

חכמת הורים בעיתות חרום ומצוקה – כיצד ניתן לסייע לילדים ? גלי לוין MA

26 בנובמבר 2014 11:13 צוות האתר

איך ניתן לסייע לילדים במצבי חירום ומצוקה ?

 גלי לוין, MA

מטפלת באומנות, ומרכזת את הטיפול בילדים במרכז חכמת נשים

נכתב ביולי 2014 בזמן מבצע צוק איתן

להיות הורים זו עבודה קשה ומורכבת, בעיקר בימים אלו. רצף האירועים הקשים,  אזעקות, נפילות ויירוטי טילים בעורף, הכניסה לעזה, במקביל לחופשת הקיץ שלא מזמן החלה, מציבים את הילדים במצב של חוסר בטחון, חוסר ודאות, מתח וחרדה. החשיפה של הילדים לאמצעי התקשורת הרבים גבוהה, ותגובותיהם אינן מאחרות להגיע.
ילדים עשויים להגיב בדרכים שונות ומגוונות למצב מצוקה. ביניהם:

  • כעס, רגזנות והתפרצויות זעם.
  • בלבול וחוסר אונים.
  • חרדה במצבים שונים והיצמדות תלותית להורים.
  • חוסר מנוחה וחוסר שקט, קשיי קשב וריכוז.
  • דכדוך והסתגרות.
  • ביטויים גופניים של מתח כמו עצירות, שלשול מוגבר, כאבי ראש, קשיי אכילה, שינה.
  • רגרסיה להתנהגויות שמהן נגמל הילד בעבר וכעת חוזר אליהן: בריחת שתן, בכי רב, תגובות ילדותיות.
  • סירוב לשיתוף פעולה ומרדנות כדרך ליצירת שליטה מול תחושת חוסר ודאות.

כמה טיפים מה אנחנו כהורים יכולים לעשות? 

  • ההורה כמודל תיפקוד – ילדים רגישים במיוחד לשפת הגוף, להבעת הפנים, להתנהגות ההורה במצב מתח. ככל שההורה יצליח לשמור על איזון, שקט פנימי ורוגע כך התנהגותו תקרין גם על הילד. חשוב שההורה יפנה לעצמו זמן להתרעננות, אכילה ושינה, פעילות גופנית, פעילויות הרפיה והפגה, ונטילציה שלא בנוכחות הילד. אפשר לחקות את האזעקה, לשיר או לנגן אותה, על מנת להפוך אותה לפחות מאיימת עבור הילד.
  • הרגעה והשבת תחושת בטחון – שמירה על גבולות ברורים שיסייעו לילד להישען עליהם לשם הפחתת בלבול וחרדה. מומלץ לווסת את כמויות המידע שהילד חשוף אליהן. טלויזיה פתוחה בבית כל היום בעוצמה גבוהה, אינה מסייעת לילדים להירגע, עלולה להזיק ולהגביר תחושת מצוקה. רצוי לשמור בבית על אוירה שקטה ולהתעדכן מדי פעם במינון נמוך יותר. חשוב להקפיד על אופי השיחות ואופן ניהולן.
  • שמירה על רצף, סדירות של טקסים קבועים ושיגרה – גם אם יש שינוי וערעור בשעות, ילדים זקוקים לסדר לשם תחושת בטחון. אפשר להמחיש את סדר היום לילדים באמצעות כרטיסיות מצויירות שיכין בעצמו. אפשר להכין כרטיסיות לרצף הפעולות בזמן אזעקה, שיהפכו אותה לפעילות משותפת, יותר מוכרת וחזרתית פחות מפחידה. במצב "לא נורמלי", חשוב לעשות מאמצים כדי להרגיש "נורמלי" ולהמשיך לשמור על רצף החיים.
  • מגע מחבק – חיבוקים, דגדוגים, ביטויי קירבה וחום, מגע רגיש המכוון לצרכי הילד ומכבד את רצונותיו ורגשותיו, מומלצים. חשוב להיות רגישים לצרכים שונים של הילד סביב סידורי השינה, להיענות לבקשות שבזמן שיגרה אינן מקובלות, אולם בגבולות מתאימים.
  • פעילויות הפגתיות – מומלץ לעשות מעברים בין פעילות משחררת מוטורית עם כדור, קפיצות וגלגולים, לבין פעילות שקטה ורגועה שמורידה את הקצב, כמו סרטים, ספרים ומשחקים שקטים. אפשר להשמיע בבית מוסיקה שקטה ונעימה, ליצור פינה רכה עם מזרון, שמיכה נעימה, ודברים מרגיעים כמו בובות, חומרי יצירה ומשחקים. מומלץ להשתמש בהומור: לשחק ב"תחרות הבדיחה המצחיקה" או "תחרות הפדיחה הגדולה".
  • חלוקת תפקידים – מומלצת התארגנות, תכנון וחלוקת משאבים במידה שהמצב נמשך לאורך זמן. תפקיד מייצר חווית שליטה גם מול מציאות שהשליטה בה מוגבלת מאד, ולכן חשוב לתת לילד תפקיד שיסייע לו לחוש אחריות.
  • עידוד לביטוי רגשות –  לתת מקום לביטויי רגש, לשאלות מטרידות ולשיתוף במחשבות. נסו לסייע לילד לראות רגשות קיצוניים כמשהו שקשור למצב העכשווי שניתן לשנותו. עזרו לו לחשוב מה יכול לעזור לו להרגיש טוב יותר. אפשר להסביר את ההבדל בין מצב 'סכנה' – שבה צריך לעשות פעולה חיצונית שתסייע לנו לעבור למרחב מוגן, לבין מצב 'פחד' – שבו צריך לעשות פעולה פנימית שעוזרת לנו להתמודד עם הרגש ולשוב לאיזון. אפשר לעזור לילד לזהות את הרגשות השונים, לתת להם שמות, לצייר אותם או לפסל אותם בפלסטלינה או בחימר.

מתי מומלץ לפנות לעזרה מקצועית? 
אם לאחר שהסתיים מצב החירום והשיגרה התחדשה, לאחר מספר שבועות הילד עדיין מתקשה לשוב לתיפקוד רגיל בבית או בגן/בבית הספר, חשוב לקבל תמיכה מאנשי מקצוע.

לתיאום פגישת היכרות עם גלי לוין ניתן לפנות אלינו
בדוא"ל: info@wtc-anatgur.co.il
או בטלפון: 03.6470305
או למלא את טופס צור קשר ולרשום בסיבת הפנייה "גלי לוין טיפול בילדים"

שיתוף
« הקודם
הבא »
יצירת קשר
050-4080498
info@wtc-anatgur.co.il
חדשות אחרונות
הרצאה "נשים, מלחמה ובריאות נפש" בהנחיית ד"ר ענת גור

קורס מקצועי וסמינר קליני בהנחיית דר' ענת גור פוסט טראומה מורכבת והפרעות דיסוציאציה נובמבר 2024

קורס מקצועי והדרכה קלינית - טיפול בהפרעות אכילה על רקע פגיעות מיניות בילדות - ינואר 2025

קורס פסיכולוגיה של האישה ודרכי טיפול מותאמות - אפריל 25

ראיון עם ד״ר ענת גור בפודקאסט של ד"ר אפרת לירז
חיפוש באתר
הצטרפו אלינו
  • Facebook
כל הזכויות שמורות לחכמת נשים
פותח ועוצב על ידי TBW טווים ברשת
גלילה לראש העמוד
Call Now Button
× לפרטים
loading ביטול
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.